مقدمه
شاید تا به حال خیلی ها به اهمیت سئو سایت آن چنان که باید توجه و دقت نداشته اند. امروزه طراحی سایت به قدری آسان و راحت شده است که حتی با سرچ در گوگل و یوتیوب آموزش طراحی سایت در دسترس همگی قرار می گیرد و بدون نیاز به شرکت در کلاس می توان سایت را در هر فرم و قالبی طراحی کرد.
اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا سایت را همه می توانند ببینند یا خیر؟ بهتر است با یک مثال جلو برویم. فرض کنید شخصی سایت فروش آنلاین ساعت دارد، بعد از اینکه سایت خود را آماده کرد آیا هر کاربری که در گوگل فروش ساعت را جستجو می کند، سایت او پیشنهاد می شود؟ آیا در صفحه اول گوگل سایت وجود دارد؟ جواب این سوال به طور قاطعانه منفی است.
وقتی که هیچ کدام از مراحل سئو انجام نشده باشد چطور می توان توقع بودن در صفحه اول گوگل و یا پیشنهاد شدن توسط آن به کاربران را داشت؟
در ضمن سئو، کاری نیست که با انجام دادن قسمت هایی از آن در مدت کوتاه و به سرعت بتوان جایگاهی در گوگل داشت. سئو کاری زمان بر و دقیق است که اگر فردی مبتدی آن را انجام دهد ممکن است مشکلاتی برای سایت به وجود آورد و یا حتی باعث هشدار به گوگل جهت مخرب بودن آن شود.
در نتیجه می توان دریافت که سئو سایت کاری به شدت دقیق و حساس است. از آنجائیکه شما در برابر ربات گوگل هستید و این ربات بر اساس معیارهائی همچون جستجوی کاربران بر روی کلمات و میزان ماندگاری افراد در یک سایت و الگوریتم های مشخص دیگری که در حال رتبه بندی سایتها هستند، عمل می کند، پس باید این الگوریتم ها را شناخت تا طبق هرآنچه که مد نظر ربات ها است سایت خود را بهینه نمائید.
تجربه نشان داده است که کاربران هر چیزی را که در گوگل جستجو می کنند نهایتا تا صفحه سوم ممکن است به دنبال آن بگردند چون میدانند اگر آن موضوع موجود بود در همان صفحات اول و یا صفحه دوم می توانستند مطلب مورد نظر خود را پیدا کنند بنابراین به جای گشتن در صفحات دیگر، کلمه جستجوی خود را تغییر می دهند. یعنی اگر ساعت مچی را سرچ کرده باشند و به نتیجه دلخواهی که در ذهن دارند نرسیده باشند، ممکن است کلمه خود را به کلمه دیگری مانند "ساعت مچی دیجیتالی" تغییر دهند. یعنی تنها با اضافه کردن یک کلمه "دیجیتالی"، در سایت های اول و دوم به آنچه که می خواهند می رسند. پس اهمیت سئو و تاثیر آن بر کسب و کار را اینجا می توان متوجه شد.
امروزه کسب و کارهای آنلاین در زمینه های مختلفی به وجود آمده است. یعنی دیگر فرد احتیاجی به خرید حضوری ندارد و می تواند از طریق شبکه های مجازی و سایت اقدام به خرید کند. شاید شخصی با خود فکر کند به جای یادگیری طراحی سایت و انجام سئو و یا پرداختن مبلغی بابت حضور در کلاس می توان با راه اندازی یک صفحه مثلا در اینستاگرام بدون هزینه ای کسب وکار خود را راه اندازی و کسب درآمد کند، اما این روش همیشه و برای هر نوع شغلی نمی تواند مناسب باشد و منجر به فروش گردد.
هدف از سئو به این صورت است که وقتی کاربری دنبال کلمه کلیدی خاصی است و آن را جستجو می کند به کلمه کلیدی و سایت شما برسد و از سایت شما بازدید نموده و باعث شود سایت و یا فروشگاه اینترنتی شما در نزد موتورهای جستجو اعتبار بیشتری کسب نماید و در نتیجه باعث افزایش سود شما شود.
مدیران سایت ها و فروشگاههای اینترنتی مسلما از قدرت سئو بیشتر از کاربران در جریان هستند و این را می دانند که سئو در کسب و کارشان چقدر تاثیر دارد و از این نکته باخبرند که اگر سایتشان را برای موتورهای جستجو بهینه سازی نکنند حتی اگر دارای محصولات قدرتمندی باشند باز هم نمی توانند فروش خوبی داشته باشند.
مساله سئو با بازاریابی اینترنتی چه تفاوتی دارد؟
بازاریابی دارای شاخه های زیادیست که می توان گفت سئو یکی از ابزار های مهم برای رشد و رونق در کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی می باشد. همچنین از جمله ابزارهای دیگری که می توان گفت که میزان تاثیر گذاری آنها با سئو برابری می کنند شبکه های اجتماعی، ایمیل و استراتژی محتوا هستند.
هر کس که به راه اندازی یک وب سایت اقدام می کند مسلماً در حال ایجاد یک کسب و کار اینترنتی می باشد که باید در این میدان با هزاران رقیب و سایت مشابه و شاید بهتر از خود رقابت کند که می توان گفت سئو بهترین ابزار برای رقابت و پیروزی است.
سئو دارای دو بخش اساسی است: قسمت اول سئو شما را به موتورهای جستجو معرفی کند و جایگاهتان را بهتر می کند و بخش دوم مربوط به بعد از ورود بازدیدکنندگان و کاربران به سایتتان می باشد که باید نهایت رضایتشان را جلب نماید.
دلیل نیاز داشتن فروشگاه و سایت اینترنتی به سئو چیست؟
آمارها نشان از این دارند که یکی از راههای جذب مشتری و بیننده به سایت، دو مبحث سئو و بهینه سازی سایت می باشد. حدود نزدیک به 89 درصد از کاربران اینترنتی از موتورهای جستجو برای رسیدن به اهدافشان استفاده می کنند، بنابراین عدم توجه به سئو و اصول آن باعث از دست دادن حجم عظیمی از کاربران اینترنتی می شود.
مسلماً وقتی فروشنده ای توانسته است توجه دیگران را جلب کند تا بتواند در دسترس و دید افراد باشد، زمانیکه در کلمه "سایت و فروشگاه اینترنتی" در لیست بالای گوگل قرار بگیرد مسلماً نگاهها و توجهات عده زیادی را به سمت خودش جلب می کند و می تواند فروش بیشتر و بهتری داشته باشد. این مساله قرار گرفتن در صفحات اول موتورهای جستجو دقیقاً همان کاری است که رقبای شما انجام می دهند. یعنی به فکر بهینه سازی سایت و استفاده از تاثیرات مثبت سئو در عملکرد و فروش محصولات خودشان هستند.
بعضی از سایت ها هم هستند که جایگاه متوسطی در بین نتایج گوگل و دیگر سایت ها دارند و به همین وضعیت خودشان بسنده می کنند در صورتی که اگر به مفهوم و تاثیر عملکرد گوگل توجه کنند مطمئناً قادر خواهند بود جایگاه بهتری را کسب نمایند.
ماندگاری عملکرد سئو به صرفه تر و بیشتر از تبلیغات
در دنیای اینترنت و خصوصاً کسب و کارهای اینترنتی برای دیده شدن و مطرح شدن روش ها و راهکارهای فراوانی وجود دارد مانند تبلیغات بنری و شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و… که برای بهره مندی و استفاده بیشتر از هر کدام باید یک هدف بلند مدت همراه با استراتژی مخصوص به خودشان را داشته باشید.
اشتباهات رایج سئو در کسب و کارهای کوچک
اغلب کسب وکارهای کوچک باورهای اشتباهی در مورد سئو دارند درصورتی که با رعایت نکات ساده می توانند رتبه ی خود را در جستجوهای محلی بهبود دهند.
کسب وکارهای کوچک اگر از تکنیک های مناسبی برای بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان سئو استفاده کرده باشند، رتبه ی خوبی در جستجوهای محلی کسب خواهند کرد. با این حال اغلب آن ها دچار اشتباه های کوچکی می شوند که این روند را به تأخیر می اندازد و هزینه ی زیادی برایشان خواهد داشت. در ادامه ی این مقاله ی زومیتبه بررسی بیشتر پنج اشتباهی می پردازیم که کسب وکارهای کوچک در زمینه ی سئو انجام می دهند.
1- اعمال تکنیک های سئو بعد از راه اندازی وب سایت
اغلب صاحبان کسب وکارهای کوچک تنها بعد از راه اندازی وب سایت کسب وکار دنبال پیاده سازی تکنیک های سئو می روند. در حالی که برنامه ریزی برای بهبود رتبه ی سایت و افزایش ترافیک باید پیش از طراحی وب سایت انجام شود. توسعه دهندگان وب، حتی بهترین و حرفه ای ترین ها هم بعد از راه اندازی وب سایت تمام فاکتورهای مرتبط با بهبود سئو را لحاظ نمی کنند. بنابراین بهتر است برنامه ریزی این موضوع پیش از بالا آمدن سایت انجام شود. محتوای تولید شده، معماری اطلاعات، محتوای هر صفحه، آدرس در نظر گرفته شده برای هر صفحه و مخصوصا ریدایرکت 301 (هدایت کاربر به آدرس جدید) از جمله عواملی هستند که هنگام راه اندازی وب سایت جدید یا تغییر آن باید در نظر گرفته شوند زیرا تأثیر زیادی روی سئوی سایت می گذارند. بنابراین اگر خودتان دانش کافی در مورد این موضوع ندارید بهتر است با یک فرد متخصص مشورت کنید.
2- به کارگیری تکنیک های سئو برای مدت زمان کم
عملکرد سئو مانند سایر روش های تبلیغات و بازاریابی مانند آگهی رادیویی و تلویزیونی نیست. گوگل و سایرموتورهای جستجو تعیین کننده ی قوانین هستند و یک سئوکار حرفه ای تنها می تواند مدیریت خوبی ارائه دهد.مهارت آن ها بر اساس تجربه حاصل می شود و کمک می کند عملکرد سایت تغییرات چشمگیری داشته باشد. سئوکارهای حرفه ای از استراتژی های قابل اطمینان برای بهبود رتبه ی سایت و افزایش ترافیک استفاده می کنند. با این حال هیچ ضمانتی در این مورد وجود ندارد زیرا بیش از 200 عامل مهم در الگوریتم های گوگل دخالت دارند و هیچ انسانی نمی تواند تمام عوامل را همزمان مدیریت کند.
اهمیت سئو روز به روز بیشتر می شود و کسب وکارها هزینه ی بیشتری بابت آن خواهند کرد زیرا سئو یکی از معدود روش های بازاریابی دیجیتال است که هزینه ی سرمایه ی خرج شده را جبران خواهد کرد. فقط به یاد داشته باشید که استراتژی های سئو در بلندمدت جواب می دهند و اگر دنبال گرفتن نتیجه در کوتاه ترین زمان هستید بهتر است استراتژی دیگری را امتحان کنید. افرادی که برای طولانی مدت روی سئو سرمایه گذاری می کنند، بهتر از هر روش بازاریابی دیگری نرخ بازگشت سرمایه می گیرند تنها به شرطی که صبر داشته باشند.
3- کمک گرفتن از توسعه دهنده ی وب برای سئو
درست است که توسعه دهندگان وب سایت با نکات پایه سئو آشنایی دارند اما یک نفر نمی تواند هم در زمینه ی سئو و هم در زمینه ی توسعه ی وب سایت به طور همزمان مهارت داشته باشد. برای بهبود سئو باید اطلاعات زیادی جمع آوری کرد و متغیرهای زیادی را در نظر گرفت. توسعه دهندگان وب و متخصصان سئو زمینه ی کاری مشترک دارند اما تخصصشان متفاوت است. به عنوان مثال یک جراح قلب و یک چشم پزشک را در نظر بگیرید. هر دو نفر پزشک هستند اما هر کدام در زمینه ی جداگانه ای تخصص کسب کرده اند و وظایف متفاوتی دارند.
حتی حرفه ای ترین و باتجربه ترین متخصصان وب نیز ابزار، تجربه و مهارت اندکی در مدیریت کمپین های سئو دارند. توسعه دهندگان وب شاید پیشنهادهای جالب و ابتدایی برای بهبود سئوی وب سایت داشته باشند اما با استراتژی های سطح بالای سئو آشنایی ندارند.
4- استفاده از پیشنهادها غیرواقعی
پیاده سازی سئو آسان نیست و به سال ها تجربه برای درک و مدیریت روش های آن احتیاج است. مخصوصا زمانی که قوانین سئو به سرعت تغییر می کنند و یا یک روش نتیجه ی منفی روی سئوی سایت دارد. هیچ روش میان بری برای پیاده سازی استراتژی سئو وجود ندارد و تمام راه حل های غیرحرفه ای بعد از گذشت مدتی عملکردشان ضعیف خواهد شد. درنتیجه تکیه به روش های میان بر تنها تلف کردن وقت، پول و انرژی است.
شرکت های بازاریابی، متخصصان بازاریابی دیجیتال و شرکت های توسعه دهنده ی وب معمولا خدمات متفاوتی برای سئوی وب سایت ارائه می دهند. خدماتی که در قالب افزونه ارائه می شوند و عملکرد ضعیفی دارند. اگر دنبال سئوی واقعی هستید باید از متخصصان واقعی کمک بگیرید. پیشنهادهایی که بیش از اندازه خوب به نظر می رسند معمولا نتیجه ی مطلوبی ندارند. اگر هزینه ی استخدام متخصص سئو برایتان زیاد است سعی کنید مهارت های خود را افزایش دهید و تنها در شرایط بحرانی از یک متخصص کمک بگیرید.
قبل از کمک گرفتن از متخصص سئو از او بخواهید استراتژی خود را در سئوی آن پیج (سئوی داخلی) و سئوی آف پیج (سئو خارجی) و سئوی تکنیکال توضیح دهد. متخصص حرفه ای سئو کسی است که برنامه ریزی مشخصی برای سه رکن اصلی سئو داشته باشد و بداند به هرکدام چگونه رسیدگی خواهد کرد. همچنین از آن ها بپرسید از کدام یک از ابزارهای پولی سئو استفاده خواهد کرد زیرا بدون به کارگیری این ابزارها مطمئنا عملکرد موفقی نخواهد داشت. شخصی که نتواند پاسخ مناسبی به این سوال ها بدهد گزینه ی خوبی برای استخدام به عنوان متخصص سئو نیست.
5- افزایش ترافیک سایت نشان دهنده ی بهبود سئو است
برای اینکه ببینید تلاش هایی که برای سئو انجام داده اید مفید بوده یا خیر باید عملکرد چند بخش مختلف را به طور مرتب زیر نظر داشته باشید. گوگل آنالایتیکس ابزاری رایگان و بهترین راه برای شروع است. بعد از نصب این ابزار اهداف و رویدادهای متفاوتی مانند بازدید از سایت، پر کردن فرم ها، ثبت نام در سایت، ورود به سایت و... را در نظر بگیرید. همچنین می توانید از ابزارهای مختلف سئو برای دنبال کردن رتبه ی سایت در طول زمان استفاده کنید. اگر بازدید سایت زیاده شده است و کاربران مجددا به سایت مراجعه می کنند احتمالا در مسیر درست قرار گرفته اید. فارغ از تلاش های متخصص سئو، محبوب شدن وب سایت زمانی اتفاق می افتد که یک وب سایت محتوای مناسبی برای کاربران مناسب تهیه کرده و با گذشت زمان پیشرفت کند. با در نظر گرفتن چند عامل پایه می توان تشخیص داد آیا روش انتخاب شده جواب می دهد یا خیر. در صورت استفاده از استراتژی مناسب می توان تأثیر آن را بعد از گذشت مدتی در تجزیه و تحلیل اطلاعات پایه مشاهده کرد.