Linkedin یک شبکه اجتماعی حرفه ای می باشد و هر فردی می تواند برای برقراری ارتباط حرفه ای در زمینه ی کاری خود از این شبکه ی اجتماعی بصورت نامحدود استفاده کند. در گذشته افراد برای برقراری ارتباط با متخصصین رشته های کاری خود می بایست در انجمن ها یا گردهمایی های خود حضور پیدا کرده و در مورد آن به بحث و گفتگو بپردازند. اما اکنون با توجه به شرایط موجود و همچنین شیوع بیماریهای واگیردار سخت علاج، یافتن چنین محافلی کمی سخت و پیچیده می باشد و این امکان وجود دارد که متخصصین در هر مکانی حاضر نباشند. با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن شبکه های اجتماعی این مشکل برطرف شده و افراد می توانند با حضور در این شبکه ها با افراد متخصص در سراسر جهان بدون وجود محدودیت ارتباط برقرار کنند. در این مقاله به معرفی شبکه ی حرفه ای Linkedin و تاثیرات مهم آن خواهیم پرداخت.
Linkedin و بخش های تشکیل دهنده ی آن
این شبکه ی اجتماعی ظاهری مانند فیسبوک دارد که البته هدف اصلی آن افزایش سرعت و همچنین از بین بردن باگ های قبلی می باشد. البته این تغییر ظاهر در بخش های اصلی آن تفاوتی ایجاد نکرده و تنها تغییراتی در جابجایی مکان آنها بوجود آورده است. بصورت خلاصه به بخش های مهم تشکیل دهنده ی آن می پردازیم :
- قسمت Home : در این قسمت آخرین پست ها و خبرها برای کاربران قرار داده می شود. کاربران می تواننند این بخش را به دو صورت تنظیم کنند. روش اول نشان دادن آخرین فعالیت های هر کاربر که چه پست هایی را منتشر کرده، با چه افرادی ارتباط برقرار کرده و همچنین چه تعداد تصویر را لایک کرده است و روش دوم تنظیم بر اساس برترین پست ها از نظر تعداد لایک و کامنت می باشد.
- قسمت Profile : این قسمت شامل اطلاعات شخصی کاربران مانند تصویر، خلاصه ای از بیوگرافی کاربر، رزومه ی کاری و زبان گفتاری کاربر می باشد.
- قسمت My network : در این قسمت کاربران می توانند افرادی را که از لحاظ تخصص کاری به آنها مرتبط هستند را یافته و با آنها ارتباط برقرار کنند. همچنین کاربران در این قسمت می توانند دوستان خود را مشاهده کرده و آنها را بر اساس حروف الفبا تنظیم و مدیریت نمایند.
- قسمت Jobs : در این قسمت تمامی شغل ها و فعالیت ها بر اساس تجربیات و حرفه ی کاربر به نمایش گذاشته می شود. همچنین کاربران می توانند درخواست کار شرکت خود را در این بخش از گزینه ی post a job ارائه دهند.
- قسمت Messaging : در این قسمت تمامی پیام های ارسال شده و دریافت شده از طرف سایر کاربران قرار می گیرد.
- قسمت Notifications : در این قسمت جدیدترین اعلان ها برای کاربر ارسال می شود. این اعلان ها می تواند شامل پست های جدید، پسندیدن پست های گذشته و همچنین به اشتراک گذاشتن آنها و ... می باشد.
- قسمت Search : شبکه ی اجتماعی لینکدین فوی ترین و پرسرعت ترین منوی جستجو را در میان سایر شبکه های اجتماعی دارد. این قسمت به کاربران این امکان را می دهد که با توجه به ویژگی های خاص و منحصر به فرد بتوانند نتایج مورد نظر خود را پیدا کنند.
Linkedin و تاثیر آن بر سئو
Linkedin یکی از شبکه های اجتماعی می باشد که تاثیر بسیار زیادی بر سئو دارد. در واقع هر بک لینک از شبکه اجتماعی Linkedin نسبت به سایر بک لینک ها ارزش بیشتری داشته و به کاربران توصیه می شود برای قرار دادن و به اشتراک گذاشتن مقالات تخصصی خود از این شبکه اجتماعی استفاده کنند. در این شبکه ی اجتماعی اکثر افراد به دنبال مطالب تخصصی بوده و همین امر موجب می شود که قرار دادن مطالب غیر مربوطه در این شبکه ی اجتماعی به حداقل میزان ممکن برسد و تاثیر مثبتی در بهینه سازی وبسایت داشته باشد.
معنای Endorse کردن در لینکدین
این واژه در شبکه ی اجتماعی Linkedin به معنای تایید مهارت کاربر توسط دوستان خود می باشد. با توجه به مهارت ها و فعالیت ها و همچنین تجربیاتی که یک کاربر در صفحه ی شخصی Linkedin خود قرار می دهد، سایر افراد آنها را پسندیده و در اصطلاح آن را ایندورس می کنند. در واقع با این کار شبکه ی اجتماعی Linkedin به سایر کاربران نشان می دهد که یک شخص حرفه ای در زمینه ی کاری خود می باشد. هر چه میزان Endorse کردن مهارت ها بیشتر باشد، رتبه ی کاربر در این شبکه اجتماعی بالاتر رفته و درصد یافتن کار برای آن افزایش می یابد.
دلایل مهم استفاده از شبکه ی اجتماعی Linkedin
علاوه بر ویژگی هایی که در مورد شبکه ی اجتماعی Linkedin بیان شد، دلایل مهم دیگری برای حضور در این شبکه ی اجتماعی و برقراری ارتباط حرفه ای با متخصصین رشته های مختلف کاری وجود دارد که بصورت خلاصه به آن خواهیم پرداخت.
* برقراری ارتباط با کاربران قدیمی
امروزه تمام افراد دارای هر کسب و کاری که باشند برای خود یک صفحه شبکه ی اجتماعی دارند. با جستجوی حرفه ای در شبکه ی اجتماعی Linkedin می توان علاوه بر برقراری ارتباط با سایر دوستان قدیمی، به بحث و گفتگو در مورد زمینه ی کاری خود نیز پرداخت و با آشنا نمودن آنها با فعالیت های حرفه ای خود به رونق کسب و کار خود افزود.
* ارتباط با متخصصین
در شبکه ی اجتماعی Linkedin هر کاربر اهداف مختص به فعالیت خود را دارد. با حضور در گروهها و انجمن های گفتگو در این شبکه می توان با متخصصین حوزه ی کاری خود ارتباط برقرار کرد و در بهبود فعالیت کاری خود از تخصص آنها بهره مند شد.
* یافتن موقعیت شغلی
یکی از بسترهای مناسب برای یافتن موقعیت های شغلی، شبکه ی اجتماعی Linkedin می باشد. برای یافتن سریعتر موقعیت ها می بایست کاربران پروفایل صفحه ی شخصی خود را حرفه ای کنند. برای این کار می توان توضیحات کاملی در مورد تجربیات کاری خود و همچنین رزومه ی فعالیت های انجام شده در گذشته را ارائه داد.
* توسعه ی فعالیت های کاری و بازاریابی
در این شبکه ی اجتماعی می توان پست های متعددی مربوط به فعالیت های کاری خود قرار داد و از طریق انتشار آنها به برندسازی مطالب و فعالیت های کاربر کمک شایانی نمود.
* ارتباط با سایر شرکت ها
تمامی شرکت ها برای توسعه ی فعالیت های خود دارای صفحه ی اختصاصی در شبکه های اجتماعی هستند. در شبکه ی اجتماعی Linkedin با عضویت در صفحات شرکت های مختلف و همچنین اضافه کردن اکانت آنها به لیست افراد مورد بررسی خود، می توان با آنها در ارتباط بود و علاوه بر آگاهی از نوع فعالیت آنها می توان برای بهبود و رونق کسب و کار خود از تخصص آنها نیز بهره مند شد.